Jak rozwinąć e-sklep? Wprowadź płatności online
24 maja 2020Zastanów się przez chwilę, jakich e-sklepów samemu szukasz. Czy nie są to przypadkiem platformy, gdzie możesz dokonać transakcji w kilka chwil bez konieczności wertowania całej...
Musisz wiedzieć, że poniższy artykuł porusza temat możliwości zwrotu towaru. W związku z tym koniecznie przeczytajcie o tym, kiedy konsument nie może odstąpić od umowy bez podania przyczyny. Miłej lektury!
Zacznijmy jednak od podstawowych definicji, takich jak: konsument - osoba fizyczna, która działa w celu niezwiązanym z jej działalnością handlową, gospodarczą lub zawodem. Art. 22 Kodeksu Cywilnego (KC), przedsiębiorcą – osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna, o której mowa w art. 33 § 1 KC, prowadząca we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową oraz umowa zawierana na odległość w obrocie konsumenckim – transakcja handlowa zawierana pomiędzy konsumentem, a przedsiębiorcą (B2C) w ramach zorganizowanego systemu sprzedaży (sklep internetowy) na odległość.
Warto wspomnieć także o klauzulach niedozwolonych, ponieważ są to przykłady zapisów regulaminu/umowy, które są sprzeczne z dobrymi obyczajami i rażąco naruszają interesy konsumentów oraz nie zostały ustalone indywidualnie. Generalnie rzecz ujmując ustawa o prawach konsumenta określa rodzaje umów od których konsument nie może odstąpić. Dlatego w porównaniu z poprzednim ustawodawstwem lista wyjątków została prawie o połowę wydłużona, jednocześnie zwiększyła się też ilość obowiązków po stronie przedsiębiorców, szczególnie obowiązków informacyjnych.Przede wszystkim przy opisie wyjątków od prawa odstąpienia od umowy już na wstępie pragnę podkreślić, że prawo to z definicji nie dotyczy przedsiębiorców.
Generalnie rzecz ujmując, w celu zrozumienia zapisów ustawy o prawach konsumenta dotyczących wyjątków od prawa zwrotu warto jest wiedzieć czym cechuje się prawo odstąpienia od umowy. Przede wszystkim prawo odstąpienia od umowy stanowi szczególne uprawnienie konsumenta dokonującego zakupu na odległość np. przez stronę www sklepu internetowego. Zwykle konsument może w ciągu 14 dni od doręczenia mu produktu rozmyślić się i oddać produkt bez podania przyczyny.
Musisz wiedzieć, że przyznanie takiego uprawnienia wynika z faktu, iż konsument dokonując zakupu na odległość nie ma możliwości zbadania rzeczy tak, jak mógłby to uczynić dokonując zakupu w stacjonarnym sklepie przedsiębiorcy.
Oczywiście nie oznacza to jednak, że konsument w ciągu 14 dni może dowolnie korzystać z rzeczy, ponieważ konsument ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy będące wynikiem korzystania z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy. Natomiast jeżeli konsument korzystał z produktu w taki sposób, że zmniejszył jego wartość, ale nie został poinformowany o prawie odstąpienia od umowy i nie został mu udostępniony wzór prawa odstąpienia od umowy – nie ponosi odpowiedzialności, a przedsiębiorca, który nie dopełnił obowiązku informacyjnego musi przyjąć oświadczenie i produkt.
Komentarze