Jak rozwinąć e-sklep? Wprowadź płatności online
24 maja 2020Zastanów się przez chwilę, jakich e-sklepów samemu szukasz. Czy nie są to przypadkiem platformy, gdzie możesz dokonać transakcji w kilka chwil bez konieczności wertowania całej...
Nie da się ukryć, że handel elektroniczny bardzo szybko się rozwija, ponieważ co roku wzrasta liczba sklepów internetowych w całej UE, a wraz z nimi liczba konfliktów związanych z rozpatrywaniem reklamacji lub zwrotów. Poniżej znajdziesz krótki poradnik, dotyczący metod rozwiązywania sporów e-commerce. Przeczytaj go koniecznie!
Zacznijmy jednak od tego, że przy zawieraniu umów przez sklepy internetowe, trudniej rozwiązuje się spory w sposób tradycyjny ze względu na brak bezpośredniego kontaktu oraz często duże odległości, które dzielą strony. Mało tego, dodatkowo ze względu na koszty sądowe oraz obawę o utratę dobrego wizerunku, sklepy internetowe nie decydują się na wnoszenie spraw do sądu, co w praktyce prowadzi do braku dochodzenia swoich racji. Rzecz jasna przedsiębiorcy przystają na taką sytuację i wliczają to ryzyko w koszt prowadzonej działalności.
Dlatego w odpowiedzi na te potrzeby powstaje tzw. pakiet legislacyjny, na który składa się dyrektywa ADR oraz rozporządzenie ODR. Natomiast według rozporządzenia ODR, które przewiduje wprowadzenie e-mediacji, alternatywne metody rozpatrywania sporów z konsumentami (B2C) są jedną z 12 dźwigni na rzecz pobudzenia wzrostu gospodarczego i wzmocnienia jednolitego rynku. Musisz także wiedzieć, że od stycznia zmienia się też Kodeks Postępowania Cywilnego co ma na celu upowszechnienie mediacji przed pójściem do sądu.
Warto przywołać tutaj także takie definicje, jak: konsument – jest to osoba fizyczna dokonująca czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. ( art. 23[1] KC), przedsiębiorca – osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna, o której mowa w art. 33 § 1 KC, prowadząca we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową. A także takie pojęcia jak: B2B (business to business) – transakcja zawierana przez dwóch Przedsiębiorców, B2C (business to consumer) – transakcja zawierana pomiędzy Przedsiębiorcą, a Konsumentem oraz ADR (alternative dispute resolution) – alternatywne metody rozpatrywania sporów dokonywane w ramach mediacji bądź w drodze postępowania przed sądem polubownym. Nie zapominajmy też o ODR – rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE w sprawie internetowego systemu rozpatrywania sporów konsumenckich w całej UE.
Generalnie rzecz ujmując przy dokonywaniu zakupów w sklepach internetowych, trudniej rozwiązuje się spory w sposób tradycyjny ze względu m.in. na: różnice w systemach prawnych (przy zakupach w sklepach zagranicznych), duże koszty, obawę przedsiębiorcy o utratę dobrego wizerunku lub utratę partnera biznesowego poprzez podjęcie działań w sądzie, brak bezpośredniego kontaktu, duże odległości, które dzielą strony.
Komentarze