Jak rozwinąć e-sklep? Wprowadź płatności online
24 maja 2020Zastanów się przez chwilę, jakich e-sklepów samemu szukasz. Czy nie są to przypadkiem platformy, gdzie możesz dokonać transakcji w kilka chwil bez konieczności wertowania całej...
Zakupy w sklepach internetowych przebiegają niezwykle szybko i sprawnie. Dla klienta dosyć istotnym elementem tych zakupów jest czas realizacji zamówienia. Oczywiście, każdy z nas zamawiając towary w sieci pragnie otrzymać je jak najszybciej. Jak wygląda ta kwestia z punktu widzenia sprzedawcy?
Sprzedawcy internetowi doskonale zdają sobie sprawę z tego, że ich klienci liczą na szybką realizację zamówienia. Większość z nich, aby zachęcić potencjalnych klientów do zakupów, wyznacza bardzo krótki czas dostawy. Najczęściej jest to kilka dni. Warto jednak mierzyć siły na zamiary i mieć świadomość, że czas dostawy podany na stronie czy w regulaminie sklepu jest dla każdego sprzedawcy wiążący. To zobowiązanie wobec klienta, którego należy dotrzymywać.
A co w sytuacji, gdy termin realizacji zamówienia nie został jasno sprecyzowany? Wówczas zastosowanie znajdują przepisy z Ustawy o ochronie konsumentów z 2000 roku. Zgodnie z nimi maksymalny czas dostawy w przypadku zakupów internetowych wynosi 30 dni. Jeżeli na stronie sklepu nie zostały zamieszczone informacje na temat dostawy, klient nie może domagać się dostarczenia towaru przed upływem 30 dni. Dlatego czytając regulamin czy przeglądając informacje na stronie sklepu warto zwrócić uwagę na tę kwestię.
Niekiedy zdarza się, że klient składa zamówienie i finalizuje transakcję wpłacając na konto sprzedawcy określoną kwotę, a potem okazuje się, że zamówiony towar jest niedostępny. Sprzedawca powinien wówczas nie później, niż w ciągu 30 dni poinformować klienta o tym fakcie i zwrócić wpłaconą kwotę.
Sytuacja ulega nieco zmianie, gdy sprzedawca zastrzega w umowie, że w razie niedostępności towaru zamówionego przez klienta, może wykonać usługę realizując świadczenie zastępcze. Wówczas realizacja zobowiązania następuje przez wykonanie świadczenia zastępczego. Istnieją jednak pewne warunki. Świadczenie zastępcze musi być tej samej jakości, co pierwotne. Powinno posiadać to samo przeznaczenie i taką samą cenę. Przedsiębiorca jest także zobowiązany poinformować klienta na piśmie o swoim zamiarze. Oczywiście, jednocześnie powinien powiadomić konsumenta o prawie odstąpienia od umowy i zwrotu towaru. Prawo odstąpienia od umowy zawieranej na odległość w tej sytuacji nadal obowiązuje. Zasady zwrotu są podobne, jak przy zakupie każdego towaru lub usługi w sieci. Istnieje jedna różnica. Koszt zwrotu świadczenia pokrywa sprzedający, a nie klient.
Komentarze