O wygodzie korzystania z płatności cyklicznych
26 kwietnia 2020Każdy z nas wie, że rachunki i różnego rodzaju comiesięczne zobowiązania potrafią stać się prawdziwym utrapieniem. Wcale nie chodzi o ich wysokość, tylko konieczność załatwiania...
Podczas płacenia w ulubionym sklepie spożywczym za pomocą karty debetowej lub kredytowej, transakcja jest przetwarzana przez poszczególne organizacje płatnicze takie, jak Visa, MasterCard, UnionPay, American Express, Diners Club lub JCB. Operatorzy sieci płatniczych od lat pomagają konsumentom w dokonywaniu płatności i akceptantom w ich przyjmowaniu. Aby faktycznie przelać pieniądze z konta bankowego na rachunek bankowy akceptanta, operatorzy używają lokalnego systemu rozliczeniowego do przekazywania środków. Dlaczego banki potrzebują kart Visa, MasterCard i innych operatorów?
Główni gracze na globalnym rynku płatności to Visa i MasterCard. Istnieją jednak kraje, które mają własne systemy krajowe, takie jak Carte Bancaire we Francji, Electronic Cash w Niemczech, RuPay w Indiach i wiele innych. Istnieją również rozwiązania mobilne, które nie tylko chcą konkurować z kartami Visa i MasterCard, ale także mają na celu transakcje bezkartowe. Jednym z takich przykładów jest BLIK, usługa umożliwiająca płatności mobilne w sklepach i Internecie w całej Polsce.
Na początku warto podkreślić, że BLIK nie jest typowym portfelem elektronicznym takim, jak np. Google Wallet czy Apple Pay, ponieważ nie działa z kartami debetowymi lub kredytowymi, ale łączy się bezpośrednio z kontem bankowym. Brak karty? Dokładnie! Karta jest wyłączona z programu, więc nie ma udziału żadnego znanego operatora płatności. Projekt ma ambicję stać się niezależnym systemem płatności alternatywnym wobec Visa i MasterCard w Polsce. Brzmi, jak fantazja? Niekoniecznie.
Usługa jest fenomenem na dużą skalę od pierwszych dni funkcjonowania. BLIK powstało w ramach Polish Payment Standard , spółki założonej początkowo przez sześć największych banków w Polsce: Alior Bank, Bank Millennium, Bank Zachodni WBK, mBank, ING Bank Śląski i PKO Bank Polski. Tworzą razem ponad połowę polskiego rynku bankowości detalicznej. Najwięksi konkurenci spotkali się i zrobili coś w zespole.
Usługa umożliwia klientom korzystanie ze smartfonów w celu dokonywania płatności w sklepach i Internecie, wypłaty gotówki z bankomatów i wysyłania płatności P2P między klientami wszystkich uczestniczących banków. Banki udostępniają te funkcje, jako opcję w swoich aplikacjach mobilnych. Każdy na swój własny sposób. Aby było jeszcze szybciej i wygodniej, niektóre banki udostępniają kod BLIK tylko na ekranie logowania. Nie musimy logować się na swoje konto bankowe. BLIK zastępuje kartę płatniczą w sklepach i bankomatach, zastępuje kartę kredytową w kasie online. Staje się niezwykle wygodnym sposobem płacenia za zakupy.
Komentarze